Studioset. Take 1!
Formată în 2007 de un grup de prieteni, Studioset a început ca o casă de post-producție. Astăzi, la vârsta de 18 ani (!) este una dintre principalele case de producție full service din București.
Studioset s-a străduit încă de la început să fie un spațiu care atrage, hrănește și promovează creativitatea, fie că este vorba de conținut comercial, de marcă, film, videoclip muzical sau VR, iar astăzi înseamnă o selecție de regizori de la cei cu experiență până la cei în curs de dezvoltare, 7 locații de editare, 2 studiouri de sunet și un departament complet VFX, animație și compoziție.
Începând cu 2014, aceștia au birourile pe str. Mendeleev, deasupra cafenelei M60, acolo unde ocupă 3 etaje. Am dorit să povestim cu ei despre modul în care au fost martorii dezvoltării acestei zonei, dar mai ales despre proiectele pe care le fac și cum se diferențiază acestea, despre vecinătate, despre exprimări creative și despre relația acestora cu spațiile în care apar.
Am povestit cu Damian Groves, unul dintre co-fondatorii Studioset, despre ce planuri de viitor au și despre cum se raportează el și colegii lui la zona Amzei în general, cu focus pe rooftop terrace ul lor, de unde se vede minunat toată zona!
Povestește-ne puțin despre începuturi.
Începuturile erau prin anul 2007, atunci când, noi, un grup de 8 prieteni, toți cu experiență relevantă în alte case de producție video, ne-am hotărât să ne facem propriul studio, pe care ni-l doream hip, un studio tip butic, care să se focuseze pe zona asta de craft. Eram 8 prieteni cu specializări diferite cumva, editori, regizori, sound engineers, producători, iar poziționarea era cu focus pe post-producție. Cumva, deși piața era deja foarte dezvoltată, această specializare/nișă nu era acoperită corespunzător. Noi eram un business-colectiv-creativ așa, iar primul birou l-am avut în Cotroceni, într-o casă “mediocră” de prin anii 90, pe care, îmi aduc aminte, eram responsabil să o amenajez.
Cum era piața de producție video atunci?
Era foarte dezvoltată deja. Cred că mai degrabă vorbeam atunci despre bugete foarte mari, nu apăruseră încă producțiile pentru online, așadar toată lumea investea în TVC-uri. Era fix când România intra în UE, erau foarte multe multinaționale care veneau atunci și cu siguranță era un boom economic. Îmi aduc aminte că în Cotroceni plăteam atunci chirie aproape cât plătim și acum, când suntem de 6 ori mai mulți colegi. Cumva atunci erau mai puține producții, cu bugete mai mari, acum cred că piața este la fel de dezvoltată, dar bugetele mai fragmentate, cu un focus mult mai mare pe zona de producție pentru online.
Când ați trecut de la un studio-butic de post-producție la o casă full-service?
Cred că s-a întâmplat gradual cumva, noi eram extrem de specializați pe zona de 3D graphics, animație și efecte speciale, iar prin anul 2011-2012 am simțit nevoia să completăm și diversificăm oferta de servicii pe care le ofeream, căci simțeam nevoia să integrăm și partea de producție, iar ulterior și de casting, location scouting, etc. Așadar, aș zice că aproximativ acum 10 ani am început să ne transformat în ce suntem acum și am și crescut ușor echipa, dar eram încă 10-12 oameni. Momentan avem probabil peste 50 de colegi permanenți!
Asta în condițiile în care externalizați încă foarte mult.
Exact. Lucrăm cu foarte mulți freelanceri și colaboratori. Cumva și proiectele sunt foarte diferite între ele și avem nevoie de o complexitate de expertize și abilități.
Ce tipologii de proiecte faceți astăzi, dacă am ajuns la capitolul ăsta. Care este raportul dintre ele? Comercial vs. non-comercial, de exemplu?
Aș zice că 90% sunt comerciale, pentru acestea lucrăm fie cu agenții de publicitate, fie direct cu clienții. Putem să ne implicăm cât de mult își dorește clientul cumva, pentru noi este important să fim cât mai implicați, încă de la stadiul de concept. Fiecare proiect este însă diferit. Ceea ce ajută să nu ne plictisim cumva.
Când v-ați mutat pe Mendeleev?
În 2015 ne-am mutat aici. Pe lângă cele trei etaje din clădirea, am ocupat și subsolul, acolo unde era înainte Galeria Mobius și avem și celebra terasă de sus. La vremea respectivă nu erau prea multe puncte de atracție pe Mendeleev, erau mai degrabă multe clădiri în șantier, adică noi ne-am mutat chiar înainte să se deschidă M60, nu exista mai nimic din ce face astăzi zona hip. Cred că singurul loc care era deja deschis când am ajuns noi era A1, alături de La Băiatul, care era la vremea respectivă mult mai mic.
Astăzi vă simțiți mai conectați cu vecinii voștri?
Categoric. Pe de o parte, lucrăm cu câteva agenții și studiouri din zonă, Jam Sessions sunt în clădirea de vizavi, BREAD este un studio-soră, specializat în content video pentru online, ei sunt tot pe Mendeleev la numărul 10, McCann sunt și ei în zonă, iar noi, cu toții, suntem clienți fideli ai tuturor business-urilor din zonă.
Ajută această proximitate?
A ajutat cred foarte mult în pandemie, cred eu, când, deși cam totul s-a mutat în online, pe noi ne-a ajutat enorm să ne mai putem vedea și la birou și face to face cu diverși colaboratori și clienți. Pentru că este un domeniu unde interacțiunea este foarte importantă, iar echipa este…totul.
Mai faceți petreceri pe terasă? Ele deveniseră celebre în rândul industriilor creative cumva.
Ele au început ca niște întâlniri interne de fapt, era o modalitate de a ne relaxa și de a ne conecta, ne mai făceam zilele de naștere și rapid am început să chemăm și parteneri și colaboratori, nu ne-am propus niciodată să facem petreceri. În ultimul timp nu am mai făcut însă, dar ne gândim poate să le reluăm la un moment dat, dar cred că mai degrabă în cercuri mai restrânse, dar ne-ar plăcea, cu siguranță, să ne chemăm și vecinii de pe stradă.
Simțiți nevoia de contexte din astea de networking cu comunitatea din jur?
Cumva da, pentru că mi se pare că ne știm din vedere cu toată lumea care lucrează și activează în zonă, dar lipsesc contextele care să faciliteze cumva interacțiuni mai structurate, dincolo de faptul că ne salutăm. Adică dincolo de faptul că toți colegii mei sunt clienți fideli Ototo sau Hushimo sau M60, momente specifice în care să apucăm să povestim ce facem cu alte organizații din zonă nu avem prea multe. Adică cu siguranță un spațiu de dialog sau niște evenimente organizate sub Cartierul Creativ ar ajuta să devenim o comunitate mai coerentă. Iar mie cel mai mult mi-ar plăcea ca aceste intersecții să se întâmple poate chiar în Piață.
Piața a rămas cumva încă un spațiu subutilizat, să spunem.
Mi se pare incredibil ca o clădire construită de la 0 a fost practic abandonată. Mi-aș dori mult să o văd redeschisă, iar dacă asta nu este posibil ca piață în sensul clasic al termenului, cred că spațiul are potențialul să se deschidă ca altceva, atâta timp cât este de utilitate publică.
Ce ți-ai mai dori de la zonă sau crezi că lipsește?
Mai puține mașini parcate. Cumva zona nu are un trafic foarte intens de fapt, mașinile sunt mai degrabă parcate pe aceste străzi, adică se merge cu o viteză rezonabilă, străzile sunt înguste, ele ar avea ușor potențialul să se transforme în pietonale, cred eu.
Iar legat de businessul vostru, ce vă doriți sau unde vă vedeți peste cinci ani?
Cred că principalul obiectiv ar fi să creștem și la nivel internațional mai mult. Momentan cred că peste 70% dintre proiecte sunt locale și pe viitor sigur ne-am dori să avem din ce în ce mai multe și pe plan internațional, dar fără a fi în detrimentul celor de aici, mai degrabă ca o strategie de dezvoltare. De asemenea, eu mi-aș dori mai multe filme, avem deja câteva proiecte în acest sens, pe care le dezvoltăm în perioada aceasta, dar partea de film este aproape ca un domeniu distinct, adică e altă industrie, alt animal.
Iar pentru București?
Pentru București mi-ar plăcea să văd mai multe cinematografe. Este fantastic cum România este atât de cunoscută pentru și prin filmul românesc, iar asta nu se reflectă deloc la nivelul orașului, cum nu avem cinematografe și consumăm puțin produs local.
Poate faceți seri de proiecții la voi pe terasă? 😊
Da, cred că dacă nu apar cinematografe, măcar spații alternative de proiecție ar trebui să apară. Cumva Bucureștiul are talentul să compenseze prin inițiative private multe lipsuri, așa este. Sper ca efervescența creativă a orașului să crească la braț cu calitate vieții cumva.
Pentru final, spuneți-ne ce tipologii de proiecte dezvoltați și unde să vă urmărim.
Reels 2022
https://studioset.tv/video/live-action-reel/
https://studioset.tv/video/table-top/
Commercials selection 2022
https://studioset.tv/video/animest-17/
https://studioset.tv/video/go-to-mobile/
https://studioset.tv/video/rule/
https://studioset.tv/video/hard-seltzer/
Film
https://studioset.tv/video/king-wray-teaser/
https://studioset.tv/video/opinci
https://vimeo.com/ondemand/governmentofchildren?embedded=true&source=vimeo_logo&owner=8135127