OSMOTICE / LARA ȘI CORNEL BRAD /
Osmotice sau despre ce anume trece de la o fiică la tatăl său și de la tată la fiica sa, aflată la granița dintre copilărie și adolescență?
Parte din NEO ART CONNECT – prima rețea, platformă națională și festival de artă și știință.
Trecuți împreună prin ore de colorat în joacă, realizând că imaginile amestecate lasă mai mult loc liberei imaginații și creativității decât simplele fotografii, Lara și Cornel Brad expun din 8 martie, la Galateca , în Camera Neagră 14 colaje realizate în ultimii 11 ani în cadrul proiectului NEO ART CONNECT.
Pentru a contura relația sa cu partea feminină, tatăl a lucrat colajele preponderent cu foarfeca și aracetul, cotrobăind și decupând imagini care l-au inspirat prin revistele din arhiva lui, sau prin cele obținute de la prieteni sau de prin anticariate. Fiica, născută în Generația Alpha, și-a folosit tableta cu aplicații AI proaspăt disponibile pe internet, reinterpretând și, astfel, completând colajele tatălui cu o viziune nouă, proaspătă, surprinzătoare. În imaginile lor oglindite se întâlnesc teme extrem de diverse, pop-icons, protecția mediului, citate mai mult sau mai puțin celebre, simboluri ale frumuseții feminine eterne din mai multe epoci.
Conform definiției, osmoza este procesul natural de echilibrare a concentrației a două soluții, proces ce are loc la nivel molecular, bazat în general pe apă, sau este o difuziune a solventului printr-o membrană semipermeabilă. La nivel figurativ, osmoza este o întrepătrundere și o influență reciprocă între cel puțin două elemente. În expoziția Osmotice, cele două recipiente, fiica și tatăl, comunică între ele printr-o membrană foarte permeabilă și generoasă, colajul. Apa apare și ea ca subiect, uneori în fotografiile tăiate din reviste, și e cea care dizolvă lipiciul pe care ambii l-au folosit până au atins echilibrul între ideile și imaginația lor.
„În colajele făcute de mine, am luat ideile care mi-au plăcut cel mai mult din șase colaje ale tatălui meu și le-am descris în cuvinte în aplicația pe care am folosit-o, până când am fost mulțumită de rezultat. Apoi am amestecat instinctiv formele și subiectele în mai multe straturi. Prin imaginile mele am dorit să exprim, în primul rând, grija mea pentru protejarea naturii, dragoste și cred că au și o notă de încredere în puterea femeii. Apoi am făcut și eu un colaj în stilul lui, doar din imagini decupate”, spune Lara.
„Noi doi am început munca umăr la umăr, mai întâi desenând cărți de colorat și apoi mandale, prin sufragerie, parcuri și cafenele. Înainte de asta, în orele în care îi păzeam somnul nou-născutei Lara, am făcut câteva colaje în joacă, pe unul dintre ele chiar l-am lipit pe butonul soneriei de la ușa casei, cu un mesaj liniștitor, în încercarea de a-i ține la distanță pe posibilii vizitatori prea gălăgioși care să fi stricat somnul copilului. Înainte de a-l dezlipi de acolo, l-am fotografiat. Apoi, când a venit ideea acestei expoziții, l-am printat și am intervenit puțin pe el, cât pentru a-l propune acum Larei, beneficiara lui inițială”, povestește Cornel Brad. „Odată cu nașterea Larei și cu toate momentele sensibile ce au urmat, am valorizat altfel sensul și rolul femeii atât în viața mea cât și, sper, pentru umanitate.”
Lara Brad se află la prima sa expoziție în spațiul public. Cornel Brad este fotograf, www.cornelbrad.com , și este autor a mai multor cărți de fotografie. Ambii trăiesc în București.
Expoziția rămâne deschisă la Galateca până pe 26 martie 2023.