Așezămintele Ion I.C. Brătianu
Situate în Cartierul Creativ, pe strada Biserica Amzei 5-7, Așezămintele Ion I.C. Brătianu au fost finalizate în anul 1930. Gândite la începuturi ca o bibliotecă de uz public pusă la îndemâna cetățenilor de Brătieni, clădirea a fost ulterior însușită și reutilizată în timpul regimului comunist, pentru ca mulți ani în democrație să rămână încă una din construcțiile interbelice valoroase uitate în București.
Cu intrare atât din Biserica Amzei, cât și din Bulevardul Dacia, Așezămintele, deși impunătoare, par astăzi a se ascunde cumva între aceste două străzi, cu atât mai mult cu cât în partea care dă spre Bulevard se află și parcul Ion I.C. Brătianu, care se plasează asemenea unui paravan în fața clădirii. Abia după ce intri în curtea parcului, treci de statuia lui Ion I.C. Brătianu, înaintezi pe aleea pavată, care este învăluită pe de-o parte și alta de copaci, se întrezărește și grandioasa clădire realizată în stilul arhitecturii neobrâncovenești, ce are schema vilelor pariziene, transpusă sub forma unei aripi de mănăstire muntenească.
Anul acesta, cu ocazia celei de-a 10-a ediții a festivalului Romanian Design Week, Așezămintele s-au bucurat de o atenție deosebită, astfel încât prin proiectul derulat în jurul lor s-a încercat nu doar o lecție de istorie asupra construcției și contextului în care au fost create, ci și transmiterea unui mesaj despre cum integrăm patrimoniul construit nefolosit în prezent, despre cum îl aliniem nevoilor comunității, în beneficiul acesteia, învățând să îi atribuim diverse funcțiuni publice: culturale, recreative, educative, comerciale etc. Astfel, cu sprijinul OAR București și al Bibliotecii Naționale a României și în parteneriat cu ExpoArte, Așezămintele au fost redeschise pentru publicul larg.
Între 14 și 22 mai, ansamblul a devenit Design House, prin prezentarea și expunerea a 10 dintre cei mai reprezentativi designeri, studiouri și artiști români. Expozițiile temporare s-au centrat asupra diversității mediilor de exprimare din industriile creative locale și schimbărilor care au avut loc în acești 10 ani, surprinzând complexitatea universurilor pe care dialogul între disciplinele creative îl conturează pe un unic podium prin voci deopotrivă recente și consacrate: Radu Abraham | designer de obiect; Livia Fălcaru | ilustratoare și artistă vizuală; AȘKIA | product design studio; Ioana Ciolacu | designer vestimentar; Daniel & Andrew | design studio; Lucian Alexandru Arsene | designer vestimentar; Atelier VAST | design & production studio; Smaranda Almășan | designer vestimentar; Radu Manelici + Sebastian Pren | graphic designers.
Tot în cadrul RDW, au fost organizate de către ARCEN două trasee pietonale ghidate prin Cartierul Creativ din București, ce au avut ca punct de plecare Sala Radio, iar punctul final Așezămintele Brătianu din Piața Amzei. Traseele au avut ca scop reflectarea diversității comunităților, prezentarea problemelor și soluțiilor care pot întări identitatea urbană și pot crește potențialul Bucureștiului de a deveni un oraș verde. Punctul final al traseului ARCEN a fost Piața Amzei, una dintre cele mai animate și active zone a Bucureștiului de azi, locul cel mai frecventat de creativii Bucureștiului, turiștii și locuitorii din toate colțurile Bucureștiului, granița de est a Cartierului Creativ.
În ceea ce privește viitorul Așezămintelor, Biblioteca Națională a României a depus documentația necesară includerii ansamblului de patrimoniu Aşezămintele I.C. Brătianu în cererea de împrumut realizată de Guvernul României, ca urmare a aprobării Memorandumului cu tema Acord de principiu privind contractarea unui împrumut de la Banca de Dezvoltare a Consiliul Europei, în valoare de până la 216 mil. EUR, în vederea susţinerii proiectului privind reabilitarea patrimoniului construit și modernizarea unor clădiri culturale din România, cerere ulterior aprobată” – conform unui material publicat pe site-ul oficial al Bibliotecii Naționale în 7 octombrie 2021.
Mai multe detalii despre istoria Așezămintelor Ion I. C. Brătianu pot fi accesate pe microsite-ul dedicat, aici.