Creative Practices

1 Ianuarie

Creative Practices

1 Ianuarie

Creative Practices

1 Ianuarie

Creative Practices

1 Ianuarie

Creative Practices

1 Ianuarie

Creative Practices

1 Ianuarie

Creative Practices

1 Ianuarie

Atenție! Aici se plotează (The Plot)

Din dorința unui grup de studenți de a avea un centru de printare care să facă față cererii căminelor din Tei, a luat naștere în anul 2005 un prim concept al atelierului ce avea să devină The Plot – probabil cel mai popular centru de plotare și machetare din București.

La vremea respectivă, o simplă cameră de cămin cu un singur ploter a reușit să printeze zeci de lucrări, ușurând viața a numeroși studenți. Prin 2008, grupul tinerilor creativi s-a orientat către diverse inițiative atât de apreciate astăzi: The Plot – Centru de printare & atelier de machete, Tegmark – birou de vizualizare de arhitectură, Calup – asociația pentru identificarea clădirilor abandonate cu potențial din București etc.

Acum, cei de la The Plot sunt parte a lucrărilor pe care studenții Universității de Arhitectură și Urbanism le realizează de-a lungul anilor. Organizează concursuri și expoziții pentru a promova lucrările studenților și îi ajută pe aceștia cu orice proiect.

Florin și Aida ne-au primit cu brațele deschise la ei și, ca niște buni vecini, vă împărtășim și vouă povestea din spate. Dar... stați pe-aproape! Se întâmplă lucruri mărețe mereu la The Plot. 

Știu că probabil The Plot este numele cel mai rostit pe buzele studenților de la Universitatea de Arhitectură, dar cum a început propriu-zis povestea centrului The Plot?

Primul centru The Plot s-a deschis pe 14 mp în Centrul Vechi, cu două plotere și o imprimantă – un spațiu mereu plin de studenții care căutau o alternativă făcută de oameni asemenea lor. Al doilea s-a deschis, după doi ani, chiar lângă Universitatea de Arhitectură, iar în 2013 am reușit să preluăm atelierul de machetare al facultății și să îl punem pe picioare.

Seria de concursuri „Arhitectura la Vitrină” ne-a propulsat rapid în opțiunea nr. 1 a studenților în ceea ce privește nevoia de printare. Provocarea venea către ei să își înscrie în concurs planșele proiectelor din facultate, iar un juriu bine ales selecta cele mai faine proiecte, ai căror autori primeau printare gratuită un an. Pentru un student la Arhitectură, să aibă acces la printare gratuită atât timp înseamnă o mare economie.

Cum ați descrie echipa The Plot?

Echipa The Plot este în acest moment cea mai unită din toate timpurile, oameni cu skill-uri și personalități remarcabile alăturându-se proiectelor noastre. 

Cum arată biroul în cele mai active perioade ale studenților?

Ne întreba de curând cineva de ce avem atât de multe plotere. Studenții vin în valuri, în funcție de predările semestrului, și, când ajunge și tsunamiul, e bine să fii pregătit. Atelierul, la predare, este un haos organizat. Atunci când nu rămânem peste noapte, ne trezim odată cu soarele să preîntâmpinăm numărul mare de e-mailuri, iar apoi pe cel de studenți care vin să preia proiectele. Nu reușim întotdeauna să îi ajutăm pe toți, probabil ne-ar trebui de două ori mai multe echipamente și colegi de echipă.

Pentru că mulți clienți apelează la voi pentru serviciile de print, plotare, machetare etc., probabil rămâne destul de mult material nefolosit. Ce se întâmplă cu acela?

Resturile materialelor de la machetare le oferim studenților, căci știm cât de complicat și de scump e să îți cumperi o placă întreagă când ție îți trebuie un rest. Din hârtie și cartoane, colegii noștri creează tot felul de agende, carnețele, stickere etc., pe care le dăm mai departe studenților. E un mod de a ieși din confortul zilnic și de a ne exersa creativitatea.

Se întâmplă să aveți proiecte preferate ale studenților/clienților?

De multe ori. Prin concursul „Arhitectura la Vitrină”, am încercat să le scoatem în față. Acum, noul centru de printare și-a găsit locul în fosta sală de judecată a UAUIM, acolo unde zeci de ani cele mai bune proiecte au stat expuse pentru a fi văzute de către studenți și analizate de către profesori. Noul concept păstrează zonele de expunere, iar în următorii ani îi vom încuraja pe studenți să își afișeze cele mai bune proiecte în același fel.

Care a fost cea mai inventivă/ciudată lucrare/cerere de la studenți/clienți?

În 10 ani, am întâlnit destule lucrări inedite, dar pe locul întâi cred că este poza nud a unei cliente – aceasta a trebuit sa fie retușată, plotată pe canvas, prinsă pe șasiu și ambalată pentru cadou.

Ce alte colaborări mai aveți, în afară de cele cu studenții UAUIM?

Lucrăm mult și cu businessurile din zonă (edituri, restaurante, cluburi etc.), cu birourile de arhitectură care ne sunt fidele încă de la început, cu profesorii din UAUIM. Întotdeauna, vin cu proiecte diferite față de cele ale studenților și astfel ne provoacă să fim creativi și să găsim soluții din cele mai neobișnuite.

Ce alt fel de proiecte mai aveți? (am văzut pe site proiectul NEWS CRATE, poate ne spuneți ceva despre el ; dar și despre activările din Noaptea Galeriilor etc.)

Planuri, avem multe. Am deschis și primul makerspace dintr-o universitate din România, un proiect pe care îl facem cu studenții, în parteneriat cu Universitatea de Arhitectură. Urmează amenajarea curții din fața spațiului de printare, un proiect pe care dorim să îl realizăm în urma unui concurs de design urban pentru studenții arhitecți. Apoi, amenajarea curții interioare a UAUIM, unde dorim să ne implicăm activ.

La scară mai mică, vom încerca să îi cooptăm cât mai mult pe studenți în proiecte care să îi facă mai responsabili în ceea ce privește mediul înconjurător, mai îndrăzneți și mai creativi, cu idei de complementare a facultății.

Totodată, ne vom implica în proiecte care au deja o notorietate (Noaptea Galeriilor, Street Delivery, Balul Arhitecturii etc.) sau care vin ca inițiative noi și se adresează aceluiași public: studenții, arhitecții și industriile creative.

Fiind un fel de veterani ai domeniului de plotare & machetare, cum vedeți dezvoltarea acestui domeniu de-a lungul timpului?

În cele din urmă, printul se va duce în digital, însă e clar că va mai trece o perioadă până când România se va adapta la acest lucru. E vorba de schimbat legi, de crearea unei infrastructuri de predare/avizare a proiectelor, indiferent dacă vorbim de studenți sau arhitecți. Ce e sigur este că, odată cu automatizarea tuturor proceselor, indiferent că vorbim de transporturi, roboți, echipamente speciale etc., partea creativă din orice domeniu va fi din ce în ce mai căutată, iar noi vom fi cei mai mari susținători ai întregului proces.

Cum vi se pare Cartierul Creativ și oare ce fel de inițiative ar transforma zona într-un centru al creativității bucureștene?

Cartierul Creativ este o inițiativă remarcabilă, menită să pună pe hartă toate locurile creative sau care ajută creativitatea să crească, dar care și face legătura între acești actori. Colaborările dintre ei trebuie să devină din ce în ce mai strânse, formându-se în timp un ecosistem bazat pe colaborare și încredere, în care toți cei implicați au de câștigat. Inițiative există, ele trebuie încadrate, toate, într-un context și făcute cunoscute publicului.

Cum este relația cu ceilalți creativi din Cartier? Colaborați cu anumiți „vecini” în mod activ?

Pentru noi, intrarea în Cartierul Creativ este nouă, însă sunt anumiți vecini cu care colaborăm de mult: Librăriile Humanitas, Control Club, Boutique du Pain, Paninaro, Alt Shift, Galeria Contemp, Ioana Ciolacu Studio, Burger Van Bistro, Moogu.

Ce locuri ați recomanda din Cartier și de ce?

Echipa The Plot mănâncă bine de la Ciorbărie și bea bine la Control.

Fotografii: Roald Aron