Buy

1 Ianuarie

Buy

1 Ianuarie

Buy

1 Ianuarie

Buy

1 Ianuarie

Room21: magazinul născut din prietenie

Am stat de vorbă cu Maria, Irina și Ioana, inițiatoarele Room21, care ne-au povestit câte puțin despre poveștile obiectelor, despre direcția în care se îndreaptă antreprenoriatul creativ, business-urile locale și industria de design #madeinRomania, dar și despre locurile din Cartier în care preferă să-și petreacă timpul liber.

Bine ați venit în Cartierul Creativ! Ca să facem introducerile, spuneți-ne ce este Room21 și de ce a apărut el pe piața din România?

Bine v-am găsit și… regăsit?! 😊

Room21 este o platformă cu și despre produse locale, este un demers care își propune să ofere o selecție atent curatoriată de obiecte speciale, alături de poveștile creativilor care le semenază și care le fac posibile.

Ideea ne-a venit acum câțiva ani, atunci când am realizat că este necesară o platformă locală care să reușească pe de-o parte să coaguleze și să promoveze studiourile de design, artiștii și micile business-uri, iar pe de altă parte să contribuie efectiv la creșterea vizibilității și la o distribuție mai eficientă a produselor semnate și realizate de către acestea.

Room21 propune o selecție asumat subiectivă de produse locale, din convingerea că un astfel de proiect și demers este necesar atât pentru cele peste 50 de entități, studio-uri și brand-uri locale listate și selectate, care găsesc astfel noi modalități de a se promova și de a vinde produsele pe care le dezvoltă, cât și pentru consumatori, respectiv pentru cei care apreciază produsele locale, atent și sustenabil dezvoltate și înțeleg importanța susținerii micilor business-uri.

Ce face din Room21 un business creativ?

Room21 propune o selecție de peste 100 de produse, semnate de peste 50 de studiouri și entități creative din România. Este, așadar, în primul rând un business creativ prin oferta pe care o propune, dar și prin maniera în care înțelege să dezvolte, dincolo de produsele selectate, o serie de evenimente și contexte de promovare a acestora, de la pop-up store-uri dezvoltate în diverse contexte creativ-culturale, seriile de open doors în Cristescu 12 sau evenimente speciale dezvoltate în jurul unor lansări de produse.

Mai mult, pe termen mediu și lung ne propunem să dezvoltăm și propria colecție de obiecte și produse, alături și în colaborare cu designeri și studiouri de design, dar și o serie de proiecte culturale multidisciplinare care să vizeze dezvoltarea abilităților antreprenorilor creativi locali, precum și proiecte care să vizeze conservarea și integrarea patrimoniului imaterial în procese de design contemporan.

Cum v-ați hotărât să vă stabiliți businessul în Cartierul Creativ, cum ați găsit spațiul și care au fost cele mai mari provocări de până acum?

În Cartierul Creativ lucrăm de mai bine de 10 ani și ne petrecem majoritatea timpului liber. Este o zonă pe care o cunoaștem foarte bine, dar și un proiect în care suntem implicate. Așadar, era aproape firesc ca Room21 să aibă prima adresă aici. Am avut noroc ca aceasta să fie la Cristescu 12, într-o casă pe care o admiram de ani de zile, dar mai ales noroc să îi avem vecini pe colegii de la Black Rhino Radio, care emit de aici.

Cele mai mari provocări în jurul Room21 sunt legate de diversitatea furnizorilor, respectiv de provocările pe care ei la rândul lor le au în a estima timpi și costuri de producție, de a-și face o politică de preț și de a lucra cu stocuri, fie ele și mici. Însă în mod paradoxal, asta este și cea mai frumoasă parte a acestei povești din jurul Room21, că reușim să învățăm împreună, cu toții, unii de la alții, de la ce produse au mai mult succes în ce contexte și pentru ce public țintă, până la cum să comunicăm coerent niște selecții subiective și cum să gândim și să dezvoltăm produse care să se potențeze între ele. Room21 este de fapt și un demers care ne demonstrează cât de importante sunt procesele colaborative și cât de importantă este compatibilitatea. 

Ce relație aveți cu vecinii?

Așa cum vă spuneam, vecinii cei mai apropiați sunt echipa Black Rhino Radio, cu care împărțim spațiul și cu care avem o relație foarte bună și cu care ne dorim să dezvoltăm colaborări pe viitor. În rest, cred că avem relații foarte apropiate cu foarte mulți dintre furnizorii noștri (sau our roomies cum ne placem să le spunem), mulți dintre ei având studiourile sau atelierele chiar în Cartier.

Care este zona preferată din Cartier? De ce?

Aici cred că fiecare dintre noi (Irina/Ioana/Maria) am răspunde ușor diferit. Toate apreciem însă destul de mult străzile (mai degrabă cele mici) din jurul Cișmigiului și micro-parcurile Cazzavillan și Kretzulescu. Și toate mergem cu plăcere la Sala Radio, dar și la multe dintre cafenelele și gelateriile din zona Amzei.

Și cred că toate ne uităm în general cu atenție la maniera în care se schimbă Cartierul și la ritmul cu care noi business-uri creative își găsesc aici locul, chiar și dincolo de spațiu în sine, locul și în sensul de comunitate și rețea și ne preocupă totodată calitatea locuirii și a spațiilor publice. Așadar, e greu să alegem doar o zonă preferată din zonă.

Cum vedeți zona aceasta de #buylocal în România, în București chiar? Este o bătălie între magazinele locale și mall-uri, sau cele din urmă câștigă detașat?

Dacă ar fi o competiție, cele din urmă ar câștiga detașat. Dar nu cred că este și nici nu cred că ar trebui să fie o competiție. Produsele locale și automat și magazinele care își propun să le promoveze sau să le vândă sunt construite pe cu totul alte principii, iar eficiența costurilor (în detrimentul a orice) și consumerismul accelarat nu sunt principalele lor ingrediente și nici nu ar trebui să fie, ci mai degrabă creativitatea su originalitatea, relația autorului cu produsul, dar mai ales atenția la procese, la materialele folosite, precum și efectele acestora asupra mediului.

Produsele locale pe care ni le dorim la Room21 sunt produse sustenabile, care reflectă preocupările și universurile creative ale unor designeri, de cele mai multe ori direct implicați în procesele de producție, sunt produse originale, care ar trebui să se diferențieze prin valorile pe care le promovează, nu doar prin estetica pe care o propun. De aceea, de multe ori prețurile acestora sunt mult mai mari decât a produselor din mall, realizate în cantități industriale, la mii de km distanță și a căror costuri reale nu sunt reflecatate în prețuri, dar sunt și mai mari pe termen mediu și lung. Și mă refer aici și la considerente de mediu, dar și (mai ales) la considerente sociale. 

Care credeți ca ar fi 3 ingrediente pentru o creștere a acestor business-uri românești?

Creativitatea, Perseverența, Pragmatismul.

Sunteți în legătură cu mulți designeri, studiouri și businessuri locale. Care este direcția în care se îndreaptă antreprenoriatul creativ, business-urile locale și până la urmă industria aceasta de design #madeinRomania?

Piața antreprenoriatului creativ s-a dezvoltat și maturizat foarte mult în ultimii zece ani, dar, în ciuda talentului și a eforturilor permanente depuse de creativii locali și în ciuda apariției unor business-uri care sfidează prin successul lor contextul local, este încă o piață fragilă.

Dar există și motive de optimism. Deși nu neapărat susținută, piața antreprenoriatului creativ s-a dezvoltat în ultimii 10 ani prin eforturile (private) ale studiourilor, organizațiilor și entităților care se încăpățânează și care înțeleg importanța acesteia în dezvoltarea sănătoasă a societății, atât din perspectivă economică, cât și din cea socială și culturală. Pentru a deveni însă o piață cu adevărat matură trebuie în primul rând să fie înțeleasă și să fie abordată ca un instument real de dezvoltare strategică.

Credeți că lipsește ceva pe piața de design din România?

În primul rând lipsește o susținere sitematică a acestuia, ceea ce duce și la o creștere lentă a consumului de design local. Și îi lipsește de multe ori încredere în sine. Cred că ideal ar fi să vedem rapid cât mai multe colaborări multidisciplinare, să vedem designeri care îți scalează producția și care reușesc să colaboreze cu mici fabrici sau ateliere locale, mi-ar plăcea să văd din ce în ce mai multe contexte și pretexte în care aceștia să fie expuși, promovați și vizibili.

Știm că sunt foarte multe studiouri, business-uri și designeri la voi în magazin, însă am vrea să aflăm câte sunt și care este procesul de selecție pe care îl faceți cu cei care vor să fie în Room21?

Avem peste 50 de designeri, entități și organizații în Room21. Procesul de selecție este de regulă unul destul de simplu, fie identificăm noi produse și studiouri și îi contactăm direct, fie ni se propun diverse produse pe mail la hello.room21@gmail.com  sau pe  pagina de Instagram.

Care sunt cele mai căutate produse de la voi din Room21 store? Da-ți-ne un insight de #hotrightnow în materie de design local.

Cele mai de success produse au fost probabil cele care au un ușor iz nostalgic, obiectele copilăriei noastre, dacă vrei. Sau obiecte reinterpretate și recuperate, de la emailul de Sighișoara, Tarotul ilustrat de ilustratori români, acuarelele Colibri, Ierbarul, În fața blocului, Fabule sau Păcălici. De asemenea, bijuteriile sunt foarte apreciate de către clienții noștri, alături de art print-uri, albume și cărțile pentru copii. 

Ce ne încântă cel mai tare este că aproape nimeni nu cumpără un singur lucru, ideea colecțiilor pe care le pregătim pe site, dar și a mix-ului acestuia de designeri, fabrici și meșteșugari, de obiecte diferite și ca preț și ca poziționare este tocmai de a genera o ofertă suficient de bogată astfel încât oricine să poată găsi ceva ce îl reprezintă. 

În încheiere, unde vă putem urmări pe internet și mai ales unde și când găsim magazinul Room21?

Ne găsiți pe Facebook, Instagram, fizic pe Str Cristescu nr 12 (pe bază de programare) și online, non-stop, pe room21.store.