Buy

1 Ianuarie

Buy

1 Ianuarie

Buy

1 Ianuarie

Buy

1 Ianuarie

Buy

1 Ianuarie

Magazinul de biciclete din Cartier

Pe Popa Tatu este încă umbră și răcoare, pustiu de mașini. Ușa magazinului de biciclete de la nr. 28 este deja deschisă și de la radio se aud niște știri. Înăuntru e și mai răcoare, și miroase a anvelope. Din spatele bancului de reparații, apare Andrei Brezeanu, proprietarul Brema Bikes.
Pe colț cu Temișana, Brema este un magazin de familie și de cartier. Până să înceapă să îmi povestească Andrei despre cum a deschis un magazin de biciclete, pe ușă intră deja un băiat care își lăsase bicicleta la reparat, spunând că se va întoarce peste trei-patru ore. În timp ce face ordine printre sculele pe care le folosește la reparații, pentru câteva fotografii, din ușă se aude deja un alt client. De data aceasta, o doamnă cu ochelari mari de soare, tocuri și pardesiu, care se dă jos de pe o bicicletă ce pare pliabilă. Din ușă, îi spune lui Andrei că bicicleta merge cam greu și că nu știe ce are, întrebându-l dacă o poate ajuta. Andrei nu pune mai multe întrebări, ia mica bicicletă și îi umflă roțile. Gata, e ca nouă! Doamna e fericită, întreabă cât costă, Andrei îi spune că aerul e gratis. Ne luăm la revedere și noi ne punem pe vorbit.
Andrei are 52 de ani, iar magazinul, aproape opt. L-a deschis aici pentru că stătea în zonă. L-a motivat pasiunea pentru biciclete. La început, mergea prin oraș, la plimbare, nu la muncă, pentru că, la momentul respectiv, lucra în afara Bucureștiului. După doi-trei ani de plimbat cu bicicleta, a decis să-și facă magazin. Ca toți ceilalți creativi din Cartier, o vreme s-a ocupat de magazin, în paralel cu serviciul pe care îl avea.
Acum, Andrei se ocupă singur de toate în magazin, chiar și de partea de manoperă. La reparații de biciclete nu se pricepea, la început, dar, fiind inginer de utilaje de construcții, nu ducea lipsă de cunoștințe tehnice, a trebuit doar să se adapteze la biciclete.
Pentru alegerea spațiului, a căutat să aibă un oarecare vad și un preț rezonabil, pentru că bicicletele sunt o afacere sezonieră, iar chiria trebuie plătită și vara, și iarna, după cum spune Andrei.
„Iarna, nu prea merge nimeni pe bicicletă sau foarte puțini, dar magazinul rămâne deschis, pentru că se vinde online.” Totuși, se pare că merge cel mai bine tot magazinul propriu-zis. „Sunt multe magazine online și în România, și în afara țării, și poți să cumperi orice îți dorești. Ce nu poți să cumperi online este manopera. Asta se poate face numai aici.”
Clienții lui Andrei sunt din două categorii: ori din cartier, ori cei care lucrează în cartier. Dacă au ceva de cumpărat sau de modificat la biciclete, toți preferă să le lase dimineața și să le ia după-amiază, când pleacă de la serviciu. E o clientelă gata formată: și tineri, și bătrâni. Cel mai aglomerat este dimineața, pe la 11-12, și după-amiaza, când pleacă lumea de la serviciu. Programul e flexibil, mai ales vara, când cererile sunt mai multe. Oricum, după program, berea cu prietenii o bea tot la magazin, în cartier.
La sfârșitul fiecărei săptămâni, iese la plimbări cu bicicleta cu prietenii și familia. Sâmbăta, stă până la 14 la magazin și, de aici, pleacă direct la Băneasa, la Mogoșoaia sau la munte.
În total, merge cam 100 de kilometri pe săptămână cu bicicleta, drumuri de acasă, din Balta Albă, la magazin și plimbările din weekenduri.
În Popa Tatu se știe cu câțiva comercianți, chiar dacă relațiile nu sunt foarte prietenești. „Cu cât sunt mai multe magazine deschise, cu atât numărul de clienți crește sau, cel puțin, de potențiali clienți. Parcă ar fi nițel mai multă activitate în zonă, în ultima vreme. Popa Tatu nu e neapărat o zonă comercială. Nu e un vad grozav, aici merg magazine specializate, cum e ăsta. Cum sunt și cei cu discurile (Pure Indie Records, n. red.). Magazinele care funcționează aici nu se bazează pe faptul că le-a văzut clientul pe stradă și a intrat și a cumpărat nu știu ce.” Cu toate acestea, Andrei nu s-a gândit să se mute din cartier. „Vadul s-a format, clientela s-a format și vin în continuare.”

Velo – educația și transportul alternativ

„Mulți clienți se plimbă cu bicicleta doar în parc, pentru că nu se pot plimba pe stradă. E nevoie de adaptarea infrastructurii la nevoile bicicliștilor dintotdeauna, dar nu s-a rezolvat nimic. Întotdeauna, cei care conduc au motive sa nu reușească să facă nimic. În toate țările s-a reușit, la noi nu, deși nu cred că Bucureștiul arată altfel decât orașele din Europa.”
Totuși, în cei șapte-opt ani de când are magazinul, Andrei a observat că din ce în ce mai mulți clienți merg pe bicicletă.
„Lumea se mai obișnuiește. Dar problema principală pentru care acest sector nu se dezvoltă este lipsa infrastructurii.”
Aduce din ce în ce mai multe piese, din ce în ce mai multe biciclete și accesorii și tot ce e legat de biciclete. Ce nu are în magazin poate aduce la comandă.
În materie de biciclete, brandurile cele mai populare la Brema sunt Devron, Focus și Sprint. Piesele le are de la cei mai mari producători și sunt mereu pe stoc.
Nu se aruncă să ne facă recomandări de biciclete. Pe clienți îi sfătuiește în funcție de ce buget au și îi întreabă pe unde vor să utilizeze bicicleta.
„La noi, cei mai mulți își doresc să-și cumpere bicicletă de mers la munte pentru că, poate, vor merge o dată la munte. Dar, în 99% din cazuri, aceasta nu se întâmplă și, după aceea, vin să le adapteze nevoilor de mers în oraș. Cu timpul se va mai schimba asta.”
Nu vinde biciclete sau trotinete electrice. Crede că sunt scumpe și că nu ar fi suficienți doritori. Și mai ales trotinete, pentru că sunt destule de închiriat.