Un teritoriu pentru artă

Eseu Roxana Gamarț – Manager Mobius Gallery

În societatea românească, marile valori culturale sunt fie rejectate – a se vedea și revedea cazul Brâncuși – fie nu sunt recunoscute decât după validarea lor de către alte culturi.  Singura șansă reală spre o schimbare esențială rămâne educația. Însă sistemul educațional, în cazul României, este fix punctul care generează opacitate, lipsă de repere și, în ultimă instanță, o mediocritate dureroasă, pasată de la o generație la alta, ca o eroare genetică de care nu reușim să ne descotorosim. Loviți de perplexitatea situației în care ne aflăm, dar fără să ne zbatem prea tare, trăim în paradoxul unui spațiu aflat constant în urma timpului pe care îl parcurge, în condițiile în care sistemul învechit și incomplet care îl guvernează nu mai corespunde realităților culturale și conținutului de valoare pe care artiștii contemporani le generează.

În ciuda acestei realități care ne îngreunează până la sufocare evoluția pe plan cultural, există inițiative care se coagulează – fără să își propună în mod specific acest obiectiv – în ceea ce cred că este poate singura redută împotriva degradării conștiinței culturale a nației. Mă refer aici la implicarea zonei private, de la colecționarii de artă până la marile entități din mediul de afaceri, în susținerea directă, activă, á la long, a scenei de artă contemporană românești. Nu ar fi o formulă inedită, mare parte din țările dezvoltate având deja o tradiție în direcția aceasta, însă este o tradiție fondată într-un context legislativ care permite marilor investitori în zona culturală să beneficieze de o serie de legi care încurajează patronajul artelor, cu deduceri fiscale pentru persoanele fizice și organizațiile care donează opere de artă și bunuri culturale fondurilor și instituțiilor nonprofit. În general, deducerile fiscale pentru donații către organizații caritabile variază între 20% și 50% din valoarea lor, donațiile către instituțiile culturale generând reduceri de până la 30% din taxe și impozite, cum este cazul Statelor Unite ale Americii.

În România însă nu există astfel de facilități legislative, în consecință, care ar fi motivele pentru care mediul privat de afaceri s-ar implica în susținerea artiștilor vizuali care azi produc ceea ce în viitor va fi considerat patrimonul cultural?

Trebuie de la început înțeles faptul că mediul de afaceri nu are nicio obligație în direcția susținerii în vreun fel a zonei culturale. Este mai degrabă vorba de înțelegerea beneficiilor pe care o implicare în această direcție le generează, de la îmbunătățirea strategiilor de marketing, la dorința de a se asocia cu un mediu creativ și inovator, și, nu în în ultimul rând, la îmbunătățirea mediului de lucru pentru angajați. De asemenea, trebuie să reținem că cei care ajung să scrie pagini sau, după caz, capitole întregi din istoria pe care azi o construim și care în cele din urmă va deveni patrimoniu, cu toată greutatea pe care o implică acest termen, sunt oamenii care au capacitatea de a percepe progresul, ideea de statut și cea de comunitate în sensurile mai largi ale termenelor decât le percep semenii lor. Sectorul privat începe să dea semne clare că este gata să înțeleagă și să susțină valoarea artelor și a culturii prin implicarea directă în apropierea oamenilor de conținutul cultural actual.

Una dintre primele inițiative în direcția aceasta a aparținut echipei de management de la Publicis Groupe (care azi include Leo Burnett, Starcom, MSL The Practice). Perimetrul clădirii din Iorga #13 oferă celui care îi calcă pragul o adevărată incursiune în arta zilelor noastre.

Perry Zizi, partener principal pe România în cadrul firmei de avocatură multinaționale, Dentons, consideră prezența artei în companie o necesitate: “Am decis să includem arta contemporană în spațiul nostru pentru că ni s-a părut necesară prezența acestui element – ne-am dorit să lucrăm într-un mediu în care arta tânără să fie prezentă, și mă refer aici la lucrări din diverse zone de manifestare. Arta te provoacă să gândești, este mereu surprinzătoare, ba mai mult, uneori creează controverse și generează puncte de vedere diferite. De multe ori, s-a întâmplat ca arta pe care o găzduim în perimetrul nostru de lucru să genereze discuții și comentarii în rândul clienților, al vizitatorilor și al angajaților. Astfel, am ajuns să privesc arta ca pe un element catalizator, ce oferă oamenilor un punct de sprijin în demersul lor de a-și descoperi creativitate și capacitatea de a explora zone noi.”

Putem face atât de puțin când suntem singuri, însă atât de mult când suntem împreună.

Brandon Lee, managing director la BL Associates, este unul dintre oamenii care inspiră și modifică percepția comunităților cu care lucrează, incluzând arta în spațiile pe care le creează, detaliu cu detaliu, până când spațiul în sine ajunge să fie un masterpiece. Având la bază diversitatea și schimbul liber de idei, BL Associates livrează mai mult decât o arhitectură de interior excepțională, situându-se undeva la granița dintre artă și interior design. Impactul pe care alegerile acestei echipe le face în cadrul proiectelor de care se îngrijește este imens la nivel de comunitate. Includerea operelor de artă în colecțiile și spațiile marilor corporații are ca efect formarea în rândul oamenilor de afaceri a unor repere esențiale în înțelegerea fenomenului de artă contemporană, repere prin care aceștia pot ulterior să dezvolte relații mai mult sau mai puțin complexe cu arta.  

Flaviu Cicirean este co-fondator Brand Mind și Brand Emotion, dar și un important colecționar emergent de artă contemporană românească. O parte din colecția sa este găzduită în perimetrul în care se desfășoară activitatea echipei cu care lucrează. A împărtăși pasiunea pe care o are pentru arta contemporană cu echipa, clienții și vizitatorii care îi trec pragul echivalează cu o apropiere de toți aceștia – arta apropie oamenii, le oferă un spațiu comun de dialog, în care fiecare poate crea propria sa poveste: “Arta pentru mine înseamnă creativitate pură, forma de exprimare cea mai clară, arta mă inspiră foarte mult să merg mai departe, să fiu creativ, să fiu inovator și tocmai de aceea arta joacă un rol foarte important în ceea ce fac. Este motivul pentru care am ales să expun o aparte din colecție la birou, pentru că prezența lucrărilor în spațiul de lucru te inspiră să creezi, să te autodepășești, să vii cu ceva nou. În plus creează un vibe special, cu totul aparte…”

Dincolo de expunerea colecțiilor private în spațiile de lucru ai marilor jucători de pe scena de afaceri din București, există inițiative în organizarea de expoziții pentru artiștii emergenți – cel mai apropiat exemplu, este organizarea la finalul lunii octombrie a expoziției tinerei sculptorițe Bianca Mann de către Unicredit. Expoziția a fost găzduită la parterul clădirii UniCredit Tower, situată pe Bulevardul Expoziției #1F.

Arta aduce plus valoare oricărei companii care își dorește un impact real în viața comunității din care face parte. Este important ca mediul de afaceri să recunoască această oportunitate, iar cei aflați în poziție de decizie să realizeze că, sprijinind artele și programele culturale, nu fac altceva decât să ajute la formarea comunităților din jurul lor. Iar oportunitățile în afaceri cresc exponețial cu mărimea comunității construie în jurul entității care o generează.

Alte noutati